Ge mig maj månad!

Har just pratat med min älskade Karin (C) som har varit i asien sedan i maj förra året. Hon kommer hem nu 21maj så snart får jag träffa henne första gången på mer än ett år!! :D Det märks mer att man saknar någon när man pratar med denne första gången på ganska länge.
     Fick även sms av Karin (H) igår om att vi ska ta tag i vårat salsadansande till sommaren eller hösten. :) Så länge som vi har pratat om det, nu är det dags!

Det har varit mycket diskussioner om jämnställdhet och feminism på senaste. Framförallt med Andrea som går någon kurs som handlar om pigor (eller nåt i den stilen). Hon är den ända i en grupp på sju personer som inte är tokfeminist och säger altid emot alla på seminarierna. Det är ganska kul att höra vad de andra har sagt om att det inte är jämnställt - framförallt när de sagt att de alltid är kvinnorna som lagar mat och städar i hemmet och det verkade ju vara jättehemskt och ojämnställt. Jag har svårt att se det då jag växt upp i ett hem där pappa alltid stått för matlagning, och städningen gör den som känner sig manad. Vår (min och Andreas) "teori" om att måga kvinnor sköter de husliga sysslorna är att de faktiskt självmant tar på sig det. Jag vet med mig själv att jag kan tycka det är avslappnande att fixa och dona hemma, och vet måga tjejer som håller med mig där. Och om vi ska tala om annat vad gäller jämnställdhet så handlar det nog mycket om att kvinnor är för dåliga att ta för sig, både hemma, på jobbet och allmänt i vardagen. Man kan inte skylla på männen om man som kvinna inte börjar ta för sig mer och visar framfötterna! Det känns som att många kvinnor låter mannen bestämma om diverse saker av ren bekvämlighet och sedan går de och säger att det är så "ojämnställt" - skärpning! Ta för er istället för att gnälla! Jag själv är uppvuxen i en släkt med straka kvinnor som inte är rädda för att ta plats och säga sin åsikt så jag har svårt att se att det är männens fel att det är "ojämnställt".
     En annan sak de hade sagt på ett av Andreas semianier handlade om fysisk styrka. Andrea hade sagt att män är faktiskt starkare än kvinnor, och resten sade självklart emot (av ren trots?). Rent fysiskt så är det faktiskt så att män är starkare än kvinnor - gör det oss sämre dem? Gör det att samhället inte är jämnställt? Nej, skulle inte tro det!
Ojojoj, kan tycka det är så fånigt ibland. Dessa tjejer är säkert sådana som är osäkra och sällan vågar ta för sig. De protesterar genom att inte raka sig under armarna - och det gör att samhället blir jämnställt? HUH?! haha! Självklart tycker jag att män och kvinnor ska ha samma lön och "allt det där".. Men resten är bara trams enligt mig. Det är inte en fråga om kvinnor vs män, det är en fråga om människor! Ibland kan jag känna att frågan om jämnställdhet blivit omvänd - kvinnor ska alltid ha det lika "bra" som män men skulle det någon gån ställas till mannens nackdel då är det bara "rätt åt honom". Frågan har för mig blivit ett sätt för "svaga" kvinnor att få medlidande - det ska vara så j--la synd om kvinnan hela tiden. Vem vinner på att det är synd om en hela tiden? aah, jag skulle kunna fortsätta hela dagen. Men jag tror jag gjort min ståndpunkt klar..  Och Gudrun - män är inte mer djur än kvinnor ;)

Idag har jag ialf pratat med min mormor, det är kul att höra henne så glad :) Och min älskade mamma - saknar henne!! Snart ska jag hem och leka hemmafru med henne och lillis, hihi.


Om sanningen är en lögn, och jorden snurrar i motvind, om verkligheten är en dröm - vad ska jag då med min åsikt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0