Halleluleja!!

Italien!! Helt fantastiiskt underbart! :D Skulle ha kunnat stanna lääänge. Fast då hade jag nog fortsatt lite  neråt mot ligurien, la spezia. Hade ju inte suttit helt fel faktiskt, får nog bli en tripp inom snar framtid.
    Så, vad har vi gjort? Ja, vad har vi inte gjort? Så mycket intryck att smälta, kommer nog ta ett ganska bra tag.. Men jag kan ju försöka dra en hyfsad sammanfattning. Kom ner söndag kväll och åkte en bra bit för att anlända till restaurangen där det blev lite kallskuret, ost och vin. Sedan åkte vi till lägenheterna, installerade oss och somnade ganska så fort efter en lång resdag. Måndag (regn) besökte vi Simone Scalettas vingård och fick oss en lektion i vinframställning av Franc som är önolog. Efter detta begav vi oss till det sagolika Eataly - är ni i Italien så åk dit! Det var stort och de hade nog allt man kan tänka sig, hade jag haft en stooor väska och plånbok hade jag nog kommit hem med lite övervikt. Middag på en av slowfoods restauranger på kvällen, mycket trevligt. Tisdagen bestod i besök på Berta grappadistelleri och ytterligare en vingård - hos Tenuta Garetto. Onsdag (sol:D) blev det besök på planskola där vi lärde oss om ymoning av vinstockar, sedan ytterligare en vingård, denna gång hos Marco. På eftermiddagen/kvällen lagade vi mat med en kock någonstans utanför Turin. Denna kväll blev fyra rätter lite för mkt och det var inte många som lyckades få i sig allt (förutom Peter). Här sa vi även hejdå till Peter som skulle bege sig tillbaka till Sverige torsdag morgon. På torsdagen besökte vi återigen Simones vingård, denna gång gick vi runt i själva gården coh lärde oss om rankorna och jorden. Sedan en otroligt härlig picknick i solskenet uppe i La Morra, massa god mat och lite lekar (jag försökte hjula men fick bara ont). Sedan till Pollenzo för att se vinbanken på universitet. Tillbaka hem och vila några timmar - sov som en stock i två timmar! Sedan fräcsha till sig för att åka till Bra - och där var det minst sagt bra:) Otroligt god middag och en pannacotta som tog en till himlen och tillbaka. Sedan gick vi till en mysig bar där vi träffade guiden Federicos komoisar och drack vin och hade en fantastisk kväll. Någon kille började sabrera på gatan utanför, ett misslyckat och ett lyckat försök. Han föreslog senare efterfest men vi hade ju en stackars sjukling i bilen så det var dags att åka hem, hade ju en dag efter att tänka på också:P hehe. Snyggt kört av Mattias på vägen hem när Federico ger direktionen "kind of left" och M kör som man ej bör - på fel sida av vägen för att på en konstigt sätt ta sig in i rondellen.. ojojoj! Fin allsång var det även i bilen.....
Fredag var mindre kul, dels nådde förkylningen mig då, dels fick vi se de stackars kalvarna som stod fastkedjade. Osttillverkningen var det som inte var äcklande av dagens studiebesök, salamitillverkningen var inte det trevligaste jag sett - och verkligen inte lukten inne på stället. Det stod även här tre hundar fastkedjade och såg blodtörstiga ut - trodde på riktigt att en av dem skulle slita sig loss och attackera men vi hade tur! :)
    Sista kvällen. Nu avnjöts veckans första pizza, lekte någon spännande lek där vi skulle döda varandra.... Sedan gick vi ner till en bar som låg på torget och drack lite mousserande och mojitos och hade en mycket trevlig avslutning. Självklart blev det ju "efterfest" uppe i lägenheten efter detta, där vissa bubbelbadade, lite vin och öl och skön musik och "jag har aldrig" (som inte gick så bra). Lördag morgon var det dags att åka hem:( så sjukt fort tiden gick och jag hade gärna stannat kvar! Var lite rädd på väg till flygplatsen att vi skulle missa flyget då två timmar italiensk tid inte riktigt var detsamma svensk tid... Men vi hann och det var bara att ge sig av.

    Hem till familjen för några lugna dagar och ta ikapp lite sömn.Underbart att träffa dem igen, känns som det var ett tag sedan sist. Sedan tillbaka till Umeå där två tjejer väntade i min säng när jag kom hem. hehe! Så det blev mysmiddag med Mimmi och Kicki - mycket trevligt välkomnande!

    Nu har det varit två dagar om Frankrike, imorgoin blir det redovisning av dagboken osm jag skrev klart idag. Och på kvällen blir det valborgsfirande med grillning på kandidat och sedan får vi se vart kvällen tar oss! :D Spåra kommer det nog att göra och kul ska vi ha!!! Sedan kan nog tänkas en ganska lugn fredag för att festa till lite på lördag igen :)


Nu har vi även - äntligen - fått reda på att Åsa och Karin har bokat biljetter hem. Så 14 maj smäller det!! :D Det är bara två veckor nu, sjukt ändå vad snabbt det har gått. En annan glad nyhet är att jag och Kicki får gå med Karin på examensmiddagen:) Så igår blev det en snabbtitt på klänningar, tror jag hittade en som ska inhandlas. Dock blev jag kär i en som var alltför dyr:/ (kanske skulle köpa den där vinstlotten ändå?)

    Ikväll blir det tjejgöra i form av nagelfixning och hårfärgning, bjuder knoppis på middag som tack för det hon ska hjälpa mig med. Så kanske man är riktigt fin och fräsch imorn om allt går som det ska:p


If there's music in the night, and it's really really right, it's the only thing I need.
It intoxicates your mind, all your troubles left behind.




Hela gänget (förutom Peter)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0